Autor: Barry Schwartz
Titulky: České, vlastní výroba Ke stažení
Délka: 20m
Hodnocení: 68%
Následující krátké video možná přesně vystihuje problém dnešní doby. Heslem všeho moc škodí ukazuje, jak že není dobré mít u všeho zbytečně velký výběr možností, a že každý musí mít mantinely. Nakonec se možná se i dozvíme, co je základní klíčem k lidskému štěstí.
Komentáře k filmu
cay
2010-07-24 23:33:25
 
Zajímavé video. Narazila jsem na jiné řešící podobnou otázku: http://www.ted.com/talks/lang/cze/dan_gilbert_asks_why_are_we_happy.html
Už si to příliš nepamatuji, mám pocit, že začátek je trošku o něčem jiném, ale konec je rozhodně o možnostech volby a o následné (ne)spokojenosti.

firex
2010-07-04 23:41:58
 
to Brajel: presne si to vystihol.. zdanie pokroku a volby
vsetko je pod kontrolou aby sa co najviac zarobilo
ti co vedia krajat salam na pekne na tenke koliecka a flasku rozliat na stamperliky zarobia najviac a este im ludia tlieskaju

Brajgl
2010-05-02 07:59:43
 
No dobra pulka lidi u nas si predstavuje svobodu tak, ze muzou chodit do kauflandu a nemusi stat frontu na banany. Nechci minulemu rezimu stranit, ale ja hlady netrpel, takze ti co melou neco o tom at si zkusi zit za komaru tak nevim co tim chteli rict a spis nerozumeli tomu, ze vic kramu nas nedela lepsimi ani stastnejsimi, i kdyz nekdo si na tom zalozi smysl zivota.
Jinak muj nazor je ze treba technologie se vyvijeji schvalne po malych kouskach dopredu. Ted jedou pda mobily. Jenze ty mohly vyrabet uz masove davno. Proc az ted. A pomalinku je vylepsuji, aby si ten co chce novinku- je magor- si koupil treba 4 moil rocne. To same telky, komply. Je to prdel.
Jinak to s tema riflama mam taky. Kdyz zajdu do kolonialu maj tam 2 cokolady a ja ednu koupim hotovo. Pak mam na vyber kotel a najednou se pozoruju, jak me to sere, ze si nemuzu vybrat. Mozna kdybych nevedel co s prachama koupim zbytecne vsechny.

capka
2010-04-23 19:14:59
 
v situaci, kdy se snazim rozhodnout, jestli se jit jeste na chvili vyvalit na slunicko, pustit se do psani dopisu, do vyrizovani mailu, nebo do prace, nebo do cteni, nebo do studia, nebo se podivat na nejaky film... nacez jsem otevrela harddisk s nejakou tricitkou filmu, webovku s par sty dalsich a nakonec i must watch ve snaze si vybrat... no nezbyva nez rict, ze celkem vystizne. rozhodne jsem udelala spravnou volbu :)
a to spravnou ve smyslu opravdu spravnou. pred travenim casu rozmyslenim nad moznymi lepsimi volbami, ktere jsem mozna neudelala, me chrani naprosta vira v instinkt. na spontanni rozhodnuti nedam dopoustit.
napriklad moje nakupovani kalhot vypada tak, ze vlezu do obchodu pokud mozno jen tehdy, kdyz me nejaky nahle tzv. prasti pres nos. a pokud me zadne kalhoty taky takhle neuhodi, tak si proste zadne neodnesu. nevim, jestli s timhle zpusobem rozhodovani mate taky zkusenost. je to tezke na popsani, proste se v jeden moment musi setkat rozum i cit a vyslat jasny signal "okamzite ber." a nedeje se mi to casto, takze satnik se mi od objeveni tohoto mechanismu velmi rozumne uskrovnil :)
zkuste se podivat do sve 13. komory, jestli taky tenhle instinkt nekde nenajdete. zije se s nim paradne ;)

Jakub
2010-04-30 14:52:55
Máš naprostou pravdu, oblečení kupuji podobným způsobem a občas to nemusím ani zkoušet, prostě vím, že to padne. Jen boty si zkouším, jinak skoro nic, co je určené pro běžné nošení. Intuici se snažím poslouchat, ale nejsem, ale většinou ji rozum mylně přetrumfne.

Jinak bych v celé škále výběru neviděl zas až tak velké mínus a věc co by nám měla znepříjemňovat život nebo nás jakkoliv frustrovat. Stačí přece věddět, co chceme.
Například telefon mám jen na volání a posílání sms, budík a občas stopky a kalkulačka, nic víc nepoužívám a nemám na něm ani foťák. Až budu potřebovat foťák, tak si koupím foťák, ne telefon.

Závěrem snad jen citát od Dalajlámy:

Že nedostanete vždy, co chcete, je někdy obrovské štěstí.
Delviar@azet.sk
2010-03-16 09:10:29
 
Presne o to ide, že dnes máme veľký "výber" toho istého produktu v 30-ich obaloch, z toho 10 je od jedného globálneho nadnárodného výrobcu, ktorý skúpil 9 menších výrobcov, ďalších 10 je od iného globálneho nadnárodného výrobcu, ktorý skúpil ďalších 9 menších výrobcov a posledných 10 je od tretieho globálneho nadnárodného výrobcu, ktorý skúpil posledných 9 menších výrobcov. Overíte si to, keď si prečítate časť Výrobca na akejkoľvek potravine, drogérii apod. Procter & Gamble skúpilo x iných firiem a vyrába pracie prášky Persil, Ariel, Vizir, Henkel skúpil okrem iného aj náš Palma Tumys a vyrába náš Palmex, možno som to teraz poplietol, kto koho kúpil, ale to nie je podstatné, ide o to, že keď si prečítame chemické zloženie, tak je takmer navlas rovnaké. Máme na výber asi 50 sprchových gélov od asi 10 výrobcov, ale chemické zloženie je opäť rovnaké, všetky obsahujú tie isté svinstvá, napr. SLS - Sulfid Laureath Sulfat, čo je látka na tvorbu peny, ktorá je pritom rakovinotvorná.

Odporúčam stránku EWG.ORG, kde robia nezávislé testy všetkého možného, od pracieho prášku cez mobilný telefón (vyžarovanie) po neviem už čo - problém je len v tom, že väčšina tých produktov, ktoré sú fajn, sa u nás v obchodoch bežne nepredáva :-(

Sloboda voľby je akurát v slobode obalu a ešte tak vône, pre ktorú sa rozhodneme, i keď aj tá sa často opakuje.

Alebo neh mi niekto vysvetlí, načo je pomarančová, citrónová, grepová a tonic malinovka značiek Koruna, Halier, v zahraničí Euro, Cent, Jednota, Tesco, mlieko Rajo a to isté mlieko Rajo v obale tesco, to isté mlieko Rajo v obale COOP Jednota.

Elektronika: kupoval som priateľke externý multimediálny HDD. Kukol som do netu, že si porovnám a vyberiem ten najlepší. Som technik, viem, čo mám sledovať, aké parametre, a bol som z toho na va mesiace mimo, ešte aj zaspával som s myšlienkou na Network Media Tank, snívalo sa mi o Popcorn Hour, Syabas, Raidsonic, Fantec, Emtec, eGreat, IAMM, Xtreamer... výrobcov zariadenia, ktoré pokiaľ viem si aj tak kupuje len malé percento ľudí, pretože väčšina chce jednoduchosť, takže kúpi obyčajný DVD prehrávač a filmy napaľuje v PC, tak napriek tomu existuje asi 30 výrobcov týchto krabieiček, čo by bolo fajn, keby boli medzi nimi kvalitatívne rozdiely, lenže nie sú: vvšetky do jedného majú úplne odfláknutý firmware, ku všetkým som si na diskusných fórach našiel, aké detské chyby už roky ten ktorý výrobca stále nevie/nechce odstrániť zo svojich produktov, stále len aktualizujete firmvér dokola a stále tomu chýbajú tak podstatné veci.

Klasickým príkladom hovoriacim za všetkých je fínska Nokia. Značka, ktorá každý polrok uvedie na trh asi 5 nových telefónov, ktoré sa nekupujú podľa toho, ktoré funkcie a aký spôsob ovládania chcem, ale ktoré funkcie mi budú chýbať najmenej a aký dizajn sa mi páči, hoci môže byť i nepraktický (viď piditlačítka). Každý nový tel. od Nokie má zlýž firmvér, mrzne, robí blbosti, treba počkať ďalší aspoň polrok až rok, kým sa to opraví (opäť len zčasti), každá nová generácia určitej triedy stratí nejakú funkciu predošlej generácie, čo človeka núti čakať na ďlšiu novú generáciu s dúfaním, že tá ´dalšia tú funkciu opäť bude mať, ale zase stratí niečo iné.

Toľko k pozitívam možností voľby... :-P

jacob
2010-03-09 13:58:00
 
pokud by jsme neměli možnosti jakékoli volby tak by jsme pouze šlapali po vyjetývh kolejích všednosti a neměli bychom absolutně žádny prostor pro jakoukoli experimentaci a seberealizaci protože i špatná rozhodnutí nás vedou blíže k tomu ideálnímu.

RBmann
2010-03-06 18:32:37
 
To je ale z jineho sveta. Ja kdyz jdu do supermarketu, tak tam najdu 50 druhu marmelad, ale tu co chci (bez konzervantu) nemaji, tudiz jedine mozne rozhodnuti je nekoupit zadnou. Kdyz jdu do elektra, tak tam maji jen jeden jediny prehravac, ale fakt je, ze ho tam maji vystaven 50x a po kazde je tam jine logo spolecnosti. Jo a to same s tema dzinama, to me rozesmalo, ja nemam dziny zadne, protoze jsem prosel hodne obchodu a je pravda, ze mi jich nabizeli typu spousty - elasticke, odlehcene, s vice kapsama, ..... ale ja chtel obycejne tezke klasicke dziny a ty nikde nemely, takze zase jednoduche rozhodnuti, ze nemam zadne. Mohl bych pokracovat, ale shrnu to, jedine rozhodnuti, ktere delate je, zda se spokojit s kompromisem nebo nemit nic.

Brajgl
2010-05-02 07:41:48
No tak to te uklidnim, ze v emerice by jsi ty dzinsy sehnal :-) No i kdyz je to u nas taky rozjety. Tam mas obchod treba jenom s mikrovlnkama, protoze e proste uzivi. Jo a jesti nemas v cem chodit tak internet. Jinak irma, ktera porad jeste vyrabi z tvrde rifloviny- aby fakt clovek pohledal- je treba MOTOR. Velikost podle tvych starych a hotovo :-)
Lib
2010-03-03 09:36:22
 
Tohle mi připomnělo ohromný marketinkový úspěch jednoho úplně obyčejného francouzského vína, které mělo výraznou etiketu. Stálo na ní: "Toto je víno pro běžné pití" :) Čili lidé, kteří nerozumí vínu, hned sáhli po tomhle a nemuseli dumat.

Pracuji v sotwaru a tady se to také projevuje. Lidé nemají rádi aplikace vycházející v mnoha edicích se spoustou nastavení a možností. V programu pro úpravu fotografií by nejraději pouze jedno zelené tlačítko: "Quick Fix All". Viz úspěch Googlu - k čemu podrobné katalogizační služby? Stačí zadat pár slov a výsledek je většinou dost blízko tomu, co potřebujeme. A to stačí.

Jinak značky pomáhají redukovat výběr. Proto má takový úspěch McDonalds. Kam zajdu v Paříži do fast foodu, když se nevyznám ve speciálních podnicích a restaurantech? Přece do Mekáče - je to jistota - opět jeden z důvodů úspěchu řetězce. A pokud nevím co si vybrat, je tu nabídka menu, ve kterém je pití+hranolky+kuře... výběr provedený za mě a za výhodnou cenu (nevím kolik lidí dává přednost menu před konkrétním výběrem několika položek, ale určitě jich je fakt hodně).

Takže nesouhlasím, že lidé v marketingu o paradoxu volby nevědí.

No a viz třeba společnost EasyJet. Dnes je velmi atraktivní cokoli, co má v názvu "easy", "fast", "simple", "now" atd. :)

Ale ten příměr s akváriem mi přišel velmi podnětný. Pokud má člověk vybudované takové své akvárium (rodina, přátelé, oblíbené pekařství, čaj o páté...) ve kterém je spokojený, nevybírá si alternativy, co jdou hodně mimo.

arimas
2009-12-08 16:23:32
 
neco na tom je ..napriklad:
meli jsme pekny moderni byt 2 1 po dvou letech jsme si rekli ze je maly a ze potrebujeme vetsi. tak jsme si s pritelem poridili krasny luxusni byt 3 1 nase oceavani byla vysoka! a nyni po roce si uvedomujeme ze se nam zilo lip v tom 2 1 nezli se nam zije nyni v tom vetsim . kdybychom nemeli moznost koupit ten vetsi bylo by to pro nas lepsi.. je to hodne hrube napsane ale pointa je takova ze cim vic si muzu dovolit tim min jsem stastna. stesti neni o materialu je to o necem uplne jinem .. nastesti v tom mam uz jasno.. a vsak vsechno zle k necemu dobe .. skrz negativni veci clovek prijde k tem dobrym takze pro me z toho vypliva ze spatne vlastne ani neexistuje :)


Wrak
2009-12-07 19:57:42
 
Hmmm problém není to že máme velký výběr, problém je to, že máme velký výběr ale nic nevíme o jednotlivých složkách. Pakliže se dozvíme dost informací o jednotlivých složkách, zjistíme které nám vyhovují a které ne a tím výběr filtrujeme.

Lidé se bojí udělat špatný výběr protože by to byla chyba. Ale jsou chyby opravdu zlé? Když si koupíte nesedící džíny, určitě si ten samý druh nekoupíte znova.

74
2009-11-13 18:06:17
 
Tak tenhle chlápek je úplně mimo. Totální demagogie, kterou mu může žrát jen někdo, kdo nedokáže přemýšlet (a ano, rozhodovat se!) sám za sebe. Nebudu tu vyvracet jednotlivé body jeho projevu, protože na to nemám ani čas, ani chuť, ale přál bych mu žít v 50-tých letech pod libovolným komunistickým režimem. Podle toho, co říká, by musel být opravdu velice šťastný.

Kim
2009-12-15 20:47:09
Ale on neříká, že dobré je mít nulovou volbu. Prostě všeho moc škodí a v tom má pravdu.
Sinuhet
2009-10-17 15:59:17
 
Pěkný projev, ale nemyslím si, že světový problém je v něčem takovém. Jsou i horší věci než přílišná možnost volby apod. a jedná se spíše o smutný fakt, se kterým se dá vyrovnat, než velký problém západních vyspělých zemí.

TomCop
2009-10-22 17:21:33
Ahoj, já se domnívám, že jde o značný problém. Samozřejmě, že svět má spousty problémů, ale tyto problémy mají velké souvislosti, protože svět si neutváříme, ale je nám utvářen. A tento pán nám krásně vysvětlil jeden z prostředků manipulace mysli, toho proč se máme se svými rozhodnutími cítit hůř, toho proč nemáme být schopni dobrých rozhodnutí, toho proč máme po světě chodit jako bezduché osobnosti! Někdo z nás hold nechce mít spokojenou společnost a my do toho máme asi málo co kecat..
eminencia
2009-11-01 17:09:40
Pre mňa je to jeden z najdôležitejších dokumentov tu na mastvoč. Nemyslím si ani že by to bolo o manipulavaní alebo čo ale vychádza to čisto z podstaty ľudskej psychiky a konzumná spoločnosť sa to len naučila zneužívať. Dôsledky tejto paralýzy, priveľkého množstva volieb a odkladania volieb a následnú nespokojnosť pociťujem na sebe každý deň.
A ak si nemyslíš že je to veľký problém tak podľa mňa toto hlavný dôvod prečo všetky vyspelé krajiny starnú a vymierajú. Hlavný dôvod, prečo ľudia odkladajú manželstvo a deti.
Jimmy
2009-09-25 00:34:20
 
Výborný projev, je to naprosto přesné a pravdivé! Přesně to vystihuje můj velký problém s možností volby. Uvažuju, že si tu jeho knížku koupím, páč mě to fakt zaujalo. Mimochodem perfektně vyslovuje, ani jsem se nemusel moc dívat na titulky. Moc díky za nasdílení tohoto videa.

Damian
2009-09-20 14:33:01
 
Zajímavý projev, ale nemyslím si, že dnešní problémy tkví v nadbytku možností, ani v přílišnéí svobodě, poněvadž ta je podle mě pouze domnělá. Beru to čistě ze svého hlediska, pro mě není problém si zvolit volbu a nemít deprese z toho, že jsem si mohl zvolit lépe. Myslím, že bychom měli řešit typu porušování lidských práv, ztráta soukromí, neomezená vládní kontrola nad vzděláním a v podstatě vším od potravin, léků přes média, sociální podporu obyvatelstva, řídí osídlení, vydává povolení na všechno a my jsme jen určitým druhem otroků, závislých odmalička na společnosti a na jejím hlavním hnacím motoru a tím je kapitál. Podle mě je to realita a kdo nevidí, že kamer na každém rohu přibývá, dnes je lehké být odsouzen na základě záběrů družic. Ale když se zamyslíme nad dokumenty o dění v USA, určitě tu něco nehraje, pokud je to již v takové fázi, že dochází k schvalování zákonů jenž ubírají lidem základní lidská práva a svobody, tak se svět řítí dosti špatným směrem. Každý si tu asi řekne, ale co nás to zajímá? Kdo se podívá občas na zprávy vidí, že brzy budeme mít místo radaru, který byl podle mě jen záminkou, raketovou základnu a také časem třeba výcvikovou základnu a výzkumné středisko a tohle si náš nový Velký bratr valí ve velkém po celé evropě. Jejich způsob života a jejích inovace by se časem mohly stát osudnými,budeme fluorizovat pitnou vodu? Prodávat léky, které budou mít vedlejší účinky horší než nemoc proti které byly vytvořeny? To ukáže jen čas.

MM
2009-08-30 10:37:37
 
Kvalitná práca postavená na dobrom nápade, jasné otázky, jasné odpovede aj s implikáciami, ktoré sú testovateľné.. a k tomu všetkému zábavne spracované. Super.

SmartK8
2009-08-28 13:40:14
 
Toto video mi sem nezapadá i když jsem ráda, že se tu objevilo. Ta spiritualistická (i ta přes konspirační teorie) část lidí tady na MustWatch.cz by se měla podívat na TED.com obecně, aby viděli konečně videa jako jsou tato, že věda může být zábavná i oči otevírající. Každému kdo jako já viděl to nejlepší z TEDu musí být jasné, že nejsme obklopeni žádnými ilumináty a jinými eminencemi, ale že světové problémy jsou prostě težké a my z toho vycházíme jako lidstvo pozitivně. Prostě se snažíme a zatím to vše nedopadlo, ale snažíme se.

radixxko
2009-08-30 09:43:22
Mas pravdu SmartKejtka ze na TED je vela kvalitneho materialu, ale ked sa na to pozries blizsie tak vacsina tych vedcov/vyskumnikov je tam preto ze chce pomoct ludom. Velmi sa mi pacil napr Cameron Sinclair, zakladatel OpenArchitecture, kvoli tomu ako pekne nici kapitalizmus. Vacsina prispievatelov z TED bojuje proti monetarnemu systemu elit tym ze svoje cenne vedomosti davaju ludom aby nemohli byt dalej umlcany. Musis uznat ze sme obklopeny bankovym kartelom, ktory sa snazi vsetko zmenit na profit aj napriek utrpeniu ludi (to su ti neexistujuci iluminati). Dnes su vymyslene technologie ktore by pomohli verejnemu blahu, lenze su drzane elitami aby sme mohli byt dalej zotrocovany.
mtcougar
2009-08-24 00:30:09
 
Rekl bych, ze mnozstvi moznosti neni jen pro zlost, jak je tvrzeno ve videu. Pokud to zjednodusim, kdyby vse nefungovalo na principu zlepsovani a hledani lepsich alternativ (rozsireni nabidky ze 3 na 30), nebyl by zadny pokrok. Touha soutezit, nabidnout neco lepsiho, kvalitnejsiho, at uz drazsiho ci levnejsiho, atd zajistuje zlepseni techto vlastnosti, prave diky rozsireni nabidky a touze vyrobce ulovit prave toho jednoho zakaznika, co muze tolikrat volit pro jiny produkt, nuti vyrobce navzajem zlepsovat. Diky tomuto principu muzeme dostat to nejlepsi. At uz je to jidlo, obleceni nebo auto. Dle meho nazoru je ve vysledku spravne mit moznost vyberu - jako spotrebitel. Nemeli bychom premyslet, zda li jsme vybrali dobre, nebo mohli vybrat jeste lepe, ale musime uzivat toho, co jsme zvolili, stat si za svym rozhodnutim =) Negativni vlastnosti siroke nabidky jsou tu jen pro ty, co se neumi rozhodovat a spokojit se s vlastnim vyberem. Pokud si toto neuvedomi, budou se v tom placat a byt nespokojeni at uz s nakupem gumy do penalu nebo barvou auta za trictvrte mega.

ichman
2009-08-21 18:21:18
 
Naprosto snim souhlasim a myslim ze todle je hlavne problem lidi co moc premysleji. Znam lidi co je jim vsecko jedno, v obchode sahnou po prvnim vyrobku co vidi, alternativy neprozkoumavaji a sou spokojeni...

Anunnaki
2009-08-13 21:53:36
 
Tohle me taky stve. Proc je na trhu 100 000 druhu zubnich past ? Urcite jedna z nich je nejlepsi a nejzdravejsi. Klidne bych uvital 3 druhy s ruznou cenou (s velkym cenovym odstupem). A ktere to budou a co v nich bude, at rozhodnou NEZAVISTLY odbornici za me. Jak si pak vyberu ze 3 druhu, to nejlepsi v dane cenove kategorii.

Choronzon
2009-08-14 09:19:50
K tomu bych si dovolil takovy komentař... Pritelkyne ma citlive krčky a z toho výběru co je k dispozici se povedlo najit jen jednu pastu vhodnou na citlive krčky bez Flouru. Mazec
Broskvoš
2009-08-12 23:44:05
 
Díky za zveřejnění, resp. zpřístupnění. Úžasné včetně komentářů níže. Někdo pochopil, jiný...(ještě třeba ne). Připojím výrok jistého Uljanova (později měl nick V.I.L ;-): "Každá krajnost je škodlivá." Z tohoto úhlu pohledu totalitní jedna jediná volba a na druhém pólu hypersupermaxivýběr nepřináší nic dobrého - o tom to myslím je.
Těším se až bude uvedená kniha v češtině, určitě je to jen otázka času. Pak budu moci kriticky hodnotit, co autor "přestřelil" (i když to bude ryze subjektivní). Zde, v tomto videu, které není ničím jiným než upoutávkou na knihu, je to dle mého názoru jen "výstřižek". Přesto mě to obohatilo.
Závěrem dvě epizody: můj zážitek, který se mi stal před časem v jednom nejmenovaném "velkém" marketu: Muž s telefonem u ucha se ptá manželky, který druh hranolek má vzít, že je podle obalu nepozná. Žena mu odpovídá a popisuje obal a když jej našel tak zvolal: "Konečně! A proč je jich tady *** tolik, vždyť jsou to jen blbý brambory?!!!"
A nakonec: dědeček po úmrtí babičky je stěhován do domova důchodců a ošetřovatel mu říká: "Pane Karásku, váš nový pokoj se vám bude líbit, uvidíte." A děda na to: "Já vím, bude." Ošetřovatel nechápe: "Jak to víte?" Děda: "Protože jsem se tak ROZHODL."

Hezké dny a uspokojení z vašich rozhodnutí...

Vessago
2009-08-11 22:17:16
 
Supr video, takhle jsem o tom ještě nepřemýšlel. Díky za zveřejnění!

frankie
2009-08-11 20:40:56
 
tohle bylo slabsi, nerekl nic, co by se nevedelo
jde z nej zavan konservativce vzpomina na casy, kdy byl mladsi = kdy byl hezci a mel cely zivot pred sebou a problemy se zdali byt mensi(nehlede na politicky rezim, v kterem se clovek nachazi)....i "v praveku" vzpominali "pamatujete kuci, jak jsme jeste lozili po stromech? jóó, to byly casy."

Mato
2009-08-15 13:38:02
hej presne suhlasim a este k tomu dodam... nic nemoze tak za stare dobre casy ako zla pamat
cohen
2009-08-11 17:52:00
 
a ještě jinými slovy: sytého člověka je těžké něčím pohostit

ediot
2009-08-11 21:11:53
určitě arabské přísloví...
ediot
2009-08-11 12:59:03
 
jinými slovy: hamty, hamty, at mám víc než tamty (v tom samým akváriu).
Anebo, rozděl se, udělá ti to dobře (v tom samým...)

Noumenon
2009-08-11 09:23:53
 
Myslim si, ze je to velmi aktualni problem dnesni doby, kdy jak spravne rekl, ´´lide ocekavaji vysoke standardy, ale dostava se jim pouze zklamani.´´ Pri trose fantasie je to mozne aplikovat i na vztahy, kde si kazdy clovek vybira dle nejakeho vnitrniho obrazu za podpory srdce a svedomi, ale jak druheho pozna lepe, tak se radost ze souziti snizuje, ale ne vzdy, nekdy je tomu naopak :)) proto si myslim toto ´´abychom se mohli radovat z hodnotnych lidi a veci, musime poznat pravy opak, abychom si jejich pritomnost uvedomili a byli za ni vdecni´´ kdyz mate jen dobre veci, zmizelo ´´kontra´´ s cim pak porovnavat ? podle meho je zivot o jedne velke rovnovaze, at tomu verite nebo ne. je to tak. cim vetsi bude mnozstvi dobrych veci, tim vice budeme stourat do jejich dobreho potencialu, to same u lidi, zkratka tvrdim, ze byste meli poznat obe strany mince a pak si rict v cem nebo v kom je pro mne klic ke spokojenosti a plnohodnotnemu zivotu...

ixm
2009-08-10 14:10:47
 
Jedna z mnoha vybornych odpovedi na otazky proc se nemam tak dobre, kdyz jde vsechno tak dobre.

Annim
2009-08-10 12:57:01
 
Když je hůř, každý se těší z dobré věci. Ale když je líp, nemá se z čeho těšit. Člověk se snaží zlepšovat zlepšené, ale kdo tvrdil, že to nejde?

Pete
2009-08-10 11:25:53
 
Je to tak, moc moznosti zdrzuje, jasne, strucne a srozumitelne.

Kaktus
2009-08-10 09:56:43
 
A skoro sem na konci videa čekal že řekně, že demokracie je vůbec školdivá. A že nejlepší je totalita, kdy rozhodují za tebe,

Ondra
2009-08-10 12:35:01
Ale vždyť on hned na začátku říká, že bude mluvit jen o negativních věcech, protože pozitivní stránky hodně voleb jsou každému jasné. S tím souhlasim, přece by byla blbost 20 minut mluvit o tom, jak je super, že máme plný regály. To přece ví každý ne?
Kamil
2009-08-13 11:38:59
ja to upresnim:

totalita - urcovala omezene moznosti vyberu
dnesni tzv. "demokracie" - kvalitativne totoznou vec zabali do 30 obalu a z tech nam daji vybrat.. k tomu pripocteme marketingove lzi, doprovazejici dnes kazdy produkt.

kvantita nezarucuje kvalitu, ale rozhodne mnohem vice ztraceneho casu hledanim kvality

prestoze to mnohym nepripada, tak dnesni vyrobku nejsou kvalitnejsi! zejmena v potravinovem prumyslu. Chcete-li napr nenastaveny salam, tak mezi temi 30 v obchode ho nenajdete, musite k domacimu reznikovi.
Oldis
2009-08-10 01:49:34
 
Naprosty souhlas, dokonce je to vedecky dokazane, nadmerne mnozstvi moznosti, vice nez tri, zpusobuje paralizu v rozhodovani. A to me privadi k myslence, ze za totality se nadavalo ze si neni z ceho vybrat, jenze, tehdy kdyz jste si koupili olej tak to byl olej, dnes si nemuzeme byt jisti ze v tech dvanacti druzich vubec nejaky olej je, a jeste musime vyzkouset dvanact oleju, abychom zjistili ktery znich je ten pro nas nejlepsi, jenze kdyz sme meli ten jeden tak sme museli zapojit fantazii a udelat z nej pomoci dalsich ingredienci dvanact ruznych jidel, zatimco dnes delame jedno a to same ale s dvanacti ruznych oleju, a vlastne nevime ktere bylo to nejlepsi, staci se zatavit a podivat na lidi okolo, sledovat je kdyz v supermarketu vybiraji cokoliv, a je zde patrna ta paraliza, zatimco drive nakup, pokud nepocitam frontu na banany, mohl trvat do cca 0.5h, je dnes draha polovicka schopna ztravit u kazdeho regalu 0.1h, a to u celkem 20ti ruznych veci, coz je pro muze frustrujici, zena patrne proziva extasi, nicmene oba sme nakonci stejne sklamani, a drive lide sice nadavali ze neni z ceho vybrat ale vsichni byli vicemene spokojeni zatimco dnes nevime co koupit driv(pokud na to mame) a vsichni jsou nasrani, Dobry den.

snap
2009-08-09 22:27:36
 
Nemuzu si pomoct, ale prislo mi, ze se zde snazi vytvorit problem z neceho, co problem neni. Ani si nejsem zrovna jisty, ze mensi pocet alternativ je cestou ke stesti, nebo ze naopak velky pocet moznosti prinasi nestesti.

Prislo mi to skoro jako klasicke povidani o tom, jak to "za nas" byvalo dobry a dneska uz to nestoji za nic. Jak znamo, tohle rika kazda generace. Me je jen 22 a uz dneska si u nekterych veci rikam, ze to driv bylo jinak a lip.

Ondra
2009-08-09 21:27:55
 
Když trvá video 20 minut, nedá se čekat nic víc, než jedna rozvinutá myšlenka, dostal jsem co jsem čekal, pobavil jsem se, jsem spokojen.

Není to navíc problém jenom množství voleb. Systém, kdy se dělá co nejvíc "dobra" je vidět všude okolo. Selhaly levicové myšlenky? (v podání komunistického bloku) pojďme udělat všechno co nejpravicovější, protože to je přesný opak a tutíž i nejlepší cesta.

Fungují léky? Fajn, pojďme do sebe narvat léků co to jde, zavrhněme alternativy.

Líbí se nám naše kultura, nebo náboženství? Pojďme ji rozšířit po celém světě.

Z mého pohledu to Barry vystihl přesně ohledně míry, do kdy trend zlepšuje blaho lidí a odkdy už škodí. Přesně ve stylu hesla "zlatá střední cesta".

moole
2009-08-09 20:10:45
 
Po přečtení komentářů jsem měl nevalné očekávání a možná proto mě video příjemně překvapilo!
Nezažil jsem komunismus (resp. si ho nepamatuji) a fronty na banány, zato denně zažívám ten pocit, kdy jdu do obchodu s chutí na sušenky (nanuka, džus...) a v regálu na mě vybafne 80 druhů a já nevím. Nevím, který si vybrat, protože všechny jsou dobré, přitom si chci vybrat ten nejlepší, ale je jich strašně moc a i když zvážím postupně všechny, pořád je velká pravděpodobnost, že jsem si z 80ti druhů nevybral dobře a ... prostě přesně to, o čem Barry Schwarz mluví. Tak rád bych měl na výběr troje sušenky od každého druhu, pět nanuků a jednu minerálku v každé příchuti. Nevěřím, že by ty drobné rozdíly, které mezi tolika druhy zůstanou (nejsou-li prostě přímo stejné) měly nějaký zásadní vliv na požitek a už vůbec ne, že by ten převážil enormní čas a pochybnosti do výběru té nejlepší volby vložené.
Nejspíš by pomohl ukazatel, který už často najdeme v internetových obchodech a sice: TYTO sušenky si kupuje nejvíce lidí (tyto jsou na 2. místě a tyto na třetím). Volnost výběru je zachována, ale tíha rozhodování znatelně poklesla, protože většina lidí si přece koupila ty samé, jako já a zažívá s nimi stejné radosti a strasti, jako já...

Petras
2009-08-09 20:26:11
Mila a Míša to jistí ;)
Choronzon
2009-08-09 13:38:50
 
Jsem rád, že se tu občas oběví i něco kratšího. :)

To co ten pán říká je určitě pravda. Lidská mysl tak skutečně funguje.

Ale ne každý je v tomto dogmatu zachycen. A řekl bych , že právě mezi lidmi kteří navštěvují tyto stránky a tedy shlédnou toto video je více těch, kteří takto nefungují.

Dávám 3* protože myšlenka mi nepřijde nikterak převratná. A hlavně proto, že mi jako pritiváha toho "nebezpečí mnohosti alternativ" na pozadí tohoto filmiku visí těžký stín totality bez alternativ.

Petras
2009-08-09 10:38:26
 
Náhodou i tyhle puzzlíky (bez efektů) do celkovýho nadhledu na svět jsou velkým přínosem. Nicméně doufám že až vyjde NWO od alexe jonese tak bude co nejdřív přeložen. Jo a díky za End of Nations... nemůžu se dočkat ;o)

Miro
2009-08-09 04:45:55
 
Zda sa mi, ze uroven tejto stranky ide dole. Velmi nudny dlhy zaciatok a pribeh bez pointy kde chlap tvdi, ze tym, ze mame moznosti volby je vlastne podla neho zle....

Annim
2009-08-10 01:36:32
Jak bylo řečeno, člověk se snaží zlepšovat zlepšené, ale kdo tvrdil, že to nejde?