Autor: Celina Agaton
Titulky: České, vlastní výroba Ke stažení
Délka: 1h
Hodnocení: 73%

Dnešní dokument z vlastní dílny velmi volně navazuje na předchozí dokument Základní příjem. První otázka, která člověka napadne je, jaké jsou ty úžasné věci, které se dají dělat s volným časem, který nám základní příjem umožní? Dnešní dokument vám ukáže některé z mnoha projektů, které vznikly zejména díky volnému času lidí a jejich otevřenosti pro nové myšlenky.

Můžeme vidět hned několik příkladů, kdy je takzvaná bottom-up strategie výkonnější než opačná, hierarchická struktura. Na několika příkladech uvidíme, že lidé jsou nejen zapálenější a tím i výkonnější když mohou své okolí ovlivňovat. Také samotná práce probíhá snadněji, když se požadavky nemusí probíjet složitou hierarchickou strukturou. To není projev anarchie, to je projev spontánosti, projev nespoutané komunikace a spolupráce tisíců a někdy i miliónů lidí.

Jací jsme tedy jako komunita na začátku 21. století?

Komentáře k filmu
Rafael
2010-03-09 18:59:47
 
Technika není špatná pokud se nezneužívá!

canibalx
2010-03-07 07:49:20
 
http://grandview.webnode.cz/ - pře sto dokumentu online, které jinde nenajdete
http://grandview.webnode.cz/ - pře sto dokumentu online, které jinde nenajdete
http://grandview.webnode.cz/ - pře sto dokumentu online, které jinde nenajdete
http://grandview.webnode.cz/ - pře sto dokumentu online, které jinde nenajdete

ivohr
2010-03-06 21:25:38
 
Osobne mi počítač a internet pripadá niečo ako hadí jed. V malom ti môže zachrániť život, ale ak sa to preženie, zabije ťa to. Mnoho ajťákov už je naprosto mimo realitu. Ten šialene rastúci dav skrytých bláznov, by mohol svojim rozhodovaním aj strašne ubližovať. Dosť často stojí človek v živote so svojou správnou myšlienkou a vhľadom mimo dav a čas. Masa ho ale prevalcuje. Len aby nevzniklo nové náboženstvo so vzývaním internetu, lebo ešte tu je "niečo ako" vyšší svet a jeho pravidlá, ktorým sme tak či tak podriadení a to vďaka bohu. Zamyslime sa každý z nás, či nám v monitore neuniká skutočný život i práve teraz. Ja osobne teraz vypínam, lebo kamaráti opekajú ukradnuté prasa, pijú pivko a hraje sa na gitarách. Tak s bohom - frčím k nim.

phill
2010-02-22 20:56:10
 
ano,super myslienka,davno som sa cudoval,preco to zatial nefunguje u nas...je otazne,ci by sa aj to nedalo zneuzit,asi by sa malo postupovat z naozaj malych komunit hore,aby sa zachoval urcity kontrolny mechanizmus...ale ktovie,kam sa to az moze vyvinut...

Henteres
2010-02-15 01:35:42
 
Krásná představa a tleskám...
Jen aby se to nevymklo kontrole a nevznikl z toho paskvil a chaos. Prozatím to totiž funguje na úrovni nezávislých komunit a projektů, kde určitá míra zodpovědnosti není tak vysoko, jako když se hlasuje například o rozpočtu nebo jiných, zásadnějších věcech.
Přecejen klávesnice počítače snese ledacos, když se nemusíte člověku dívat do očí.
Na druhou stranu již dnes bych přivítal jako první fázi takové rozhodování v rámci měst a obcí, aby se nejdříve lidé naučili hospodařit se zodpovědností hlavně ve vztahu k svému blízkém okolí, domovu. To by navíc přispělo k vytvoření jakéhosi vědomí existence jako celku a lidé by si konečně uvědomili, že jsme společnost a ne "stádo" jednotlivců. Po nějaké době se potom tato vědomost dá lehce aplikovat v širším spektru...
Nicméně musím zde v návaznosti na toto téma vyzdvihnout své zklamání z apatie lidí kolem mě, kteří opravdu zatím nechtějí nic vědět a kolikrát se setkám doslova s odporem takových myšlenek. Obávám se, že dokud se nepodaří dostatečně a adekvátně informovat celé spektrum společnosti napříč generacemi, nebude mít taková myšlenka pevné základy v takto zásadních otázkách...

re_volt
2010-02-10 08:18:12
 
snížit závislost na systému..o to jde.

Armitage
2010-02-06 11:48:40
 
Mrdat reálně jako arabové, cigáni a mexikáni a to moc. Aby nás bylo 10,12,16,25 miliard a pak třetí světová kvůli zdrojům. To je budoucnost. A čim dál nižší platy a klacky do ruky a kamenem do hlavy.

slavoj
2010-02-05 22:21:11
 
na první pohled je to krásné na drudý je to inspirující na třetí děsivé cosi mě před tím varuje --- závislost na technice ! v hodnocení budu ?????

Oldis
2010-02-09 12:37:19
zavysli na technice sme uz 3000 let
Moe
2010-02-10 13:31:31
:) Přesně tak, akorát tu drogu neumíme využít k plnému prospěchu a osvobození lidstva i když by to neměl být problém, ale ve světě kde má papír větší váhu než život?
Stanley
2010-02-05 16:15:30
 
Víte co mám rád? 60.-90. léta--- internet nebyl, vznikala dobrá hudba, lidi četli a psali knížky a potkávali se v normálním reálnýsm světě. Ale najít si někoho na netu a jet si k němu jen tak zabydlet na pár dní a stát se kámošem. Ne, to je zhovadilost. Vede to lidi k totální pasivitě, minimální komunikaci s okolím a to fakt neni dobře. Pryč se sociálníma sítěma a dalšíma kravinama. J8 si rád zajdu na pivo v pátek večer s přáteli, který jsem poznal prostě při nějaký příležitosti a nebylo to surfování na netu .

Halikon
2010-02-05 21:30:39
Naprosto souhlasim! Mohli by jsme dopadnout tak, že budeme všichni napojeni na sit a uz nikdy nevyjdeme z domu. Něco jako v animovaném filmu Wall-I. Ani Sylvester Stallone v Demolition Man nechtěl virtuální sex, nýbrž skutečné Mambo. Jenže pokrok nezastavíš. Další generaci bude 20-té století ukradené.
5o
2010-02-07 11:02:37
Mozno budeme stale online, ale urcite nie zatvoreny v dome. Internet a pocitacove zariadenia sa stale zmensuju a mozeme si ich zobrat, kde chceme.

P.S.: Fo Forefoxe mi nejde odoslat odpoved na komentar, vyhodi alert s textom "Chyba".
kozytron
2010-02-05 02:37:58
 
Velmi inspirativní a naději dodávající dokument. Sám trochu píšu do Wikipedie a vidím, jak tam samozřejmě každou chvíli přicházejí vandalové mazat stránky nebo "nepřizpůsobiví" uživatelé, zanášející tam svoje pravdy a propagandu, ale žádné z těch dvou skupin se nedaří (dlouhodobě) vítězit a ten projekt roste na počtu stránek i jejich kvalitě.
Troufl bych si tvrdit, že v současnosti se odehrává neohlášený a skrytý, ale o to urputnější boj mezi stávajícími "starými strukturami" z politiky a korporací na jedné straně a těmito projekty na straně druhé, o kontrolu nad internetem, jinými slovy, jestli má být cenzurován, nebo ne. Záminkou bude šíření pornografie a (kouzelné to slůvko) terorismus.

quark
2010-02-03 12:33:32
 
Mne to pripada ako cista propaganda. Ale suhlasim s tym ze pokrok je samozrejme potrebny a dolezity. Moc som vsak nepostrehol aky negativny vplyv to moze mat na zivot cloveka.

5o
2010-02-03 11:31:20
 
Dnes je demokracia vlastne diktatúra. Veľa ľudí to nevidí, pretože nevie čo je to skutočná demokracia. Ja som to tiež zistil až pri zhliadnutí tohoto dokumentu.

Trochu ma mrzí iba to, že sa to nevysiela v TV, ktorá je prístupná oveľa viac ľuďom ako internet. Namiesto všetkých tých škandálov, vrážd a ostatného mediálneho odpadu by mohli dávať aj takéto zaujímavé dokumenty, ktoré ľudom otvoria oči a myseľ. Jediné čo mi napadá je, že im o to zrejme nejde. Preto ľudia, ktorý chcú pravdu nájsť a dosiahnuť, sa k nej musia prebojovať.

Oldis
2010-02-04 03:50:25
Spousta lidi si mysli ze soucasnej system porad diktatura je, a je to jednoduche, dokud narizeni a zodpovednost prichazi zezhora jde o pravicovy system rizeni(totalitu), v okamziku kdy zodpovednost jde odspoda nahoru, tj od lidi smerem vzhuru, dnes smerem k politikum(cemuz se brani zuby nechty) tak je to levicovi system (demokracie). Al vem te si treba radar usa u nas, to co se predvedlo :D opravdu si myslite ze tohle nekdy prijde? ja si myslim ze ne a nebo to bude trvat dlouho, desitky let.
bejbous
2010-02-02 22:34:13
 
Souhlasím s připomínkami Kryštofa ohledně internetu, je to užitečný nástroj, ale pokud to něm bude stát, snadno se to zhroutí. A taky to znamená že všichni budou sedět u počítače. Ale je to zajímavé.

Glora
2010-02-02 19:47:18
 
Lidstvo prochází neustálým vývojem a samozřejmě,že absolutistické myšlenky a všechna ostatní režimová zvěrstva či reprezentativní demokracie, jaká nám tady je stále předkládána řadu let, je myšlenka,která sice funguje,ale je zde možnost jak udělat svět lepším místem ... což vidím v absolutním využítí moderních technologií! Víc hlav ví víc, prastará to idea...Co jiného než myšlenka lidské samovlády-to je ta alternativa? Seskupení lidu prostřednictvím všemocného internetu.. Já říkám ano, ono je to už i v dokumentu naznačeno, lidé budou sami vini za své případné chyby! Teorie elit a s ní i většina konspiračních teorií ale nikdy nevymizí! jak vyplívá z vašich reakcí o snadné manipulativnosti inernetu. cenzura internetu či jakýkoliv útok hackerů ...

Kryštof Netopil
2010-02-02 16:49:27
 
Obávám se také, že využít tuto sféru internetu je tak strasne jednoduchá... také je důležité říci několik podstatných informací o internetu:
1) internet jako takový od hlavy k patě stojí na hranici svých možností...nejsem profesionál, ale celkové množství ip adres které jsou vlastně takovým telefoním číslem vysílače a přijímače internetového připojení, je omezené... předpokládá se, že během 5ti až 10ti let bude nutné vytvořit naprosto nový internt = bez nadsázky zlikvidovat všechný internetové přístroje pracující s ip a proxy adresami a nahradit je novými programovanými a sestavenými na naprosto nový systém, či pouze na rozšířený software. (přičemž přeinstalování starých systémů není možné týká se to především modemů roterů a serverů)
obávám se že by za tímto dokumentem mohli stát síly, jež se pokusí tuto naprosto totální změnu využít. Je to pouze nepodložená teorie.
2)Ochromit internet, využít (masově využít), překroutit i dokonce naprosto zničit je opravdu velice jednoduché pro větší (řekněme Státní) organizace... Většína lidí si neuvědomuje křehkost a olbřímí složitost celého systému, jemuž říkají internet. tak například tok internetu ze spojených států do Evropy zajišťuje jeden (slovy JEDEN) svazek kabeláže vedoucí na dně moře. Jeho přerušením by na jistotu to nejsou výpočty to je fakt došlo k totálnímu zhasnutí internetu na celám světě, vyjma velmi přísně uzavřených sítí. Myslím že pokud si porovnáme náklady a následnou škodu nikdo nebude pochybovat, že jistě existuje někdo s kufříkem "crash internet" (obrazně že :) ).
3) Násilné vniknutí do jakékoliv databáze je možné! i hacker začátečník vám na dotaz "Je možné se nabourat do serveru CIA?" řekne "Jašně, já to neumim ale děje se to často."
4) Nejsem zastáncem odličťování člověka. Závislost populace a existence na internetu není nic čemu bych osobně fandil. Spíš si myslím že je nutné prohlédnout za fasády, chodníky silnice... Odhodit falešné hodnoty žití v jedné světové vesnici a uzřít krásy přírody jako takové, v nejosobnější rovině jak je možné... Uvědomit si sílu člověka jako takového... Sama sebe...

To mělo být vše, ale ještě musím dodat, že faktem vždy zůstane že zásadní procento populace (přinejmenším podle mého názoru ale pochybuji, že jsem v tom sám) vždy zůstane ve stavu "kam vítr tam plášť" až by tomu tento svět možná mohl napomoci...
Každopádně změny a revoluce v myšlení a chápání musí jednoznačně být mnohem rozsáhlejší a mít mnohem větší dopad na člověka než si je dnes možné uvědomit. To že nastává nová éra existence je jak (astrologická tak faktologická) je jasné, ale lidstvo v sobě má tak hluboko zakořeněné bludy takových rozměrů, že jejich vykořenění bude velice bolestivé pro (nerad používám slovo sapolečnost) Lidstvo... Snad ne pro zvířectvo... ti za nic nemohou doplácí na nás už věky...
no :) jestli to někdo bude schopen přečíst gratuluji :D

Ondra
2010-02-02 19:24:10
1; Máš pravdu, IP adresy dochází. To se ale dneska řeší právě pomocí routeru, kdy máš hodně počítačů schovaných za jednou IP adresou a dneska tak funguje většina poskytovatelů. Druhé řešení je IPv6 která už se zavádí nějakou dobu. Idea je v tom že IP je 4x delší a proto poskytuje 2^128 adres. To je číslo se skoro 40 ciframi a to by nám mělo zase na nějakou chvíli vydržet. Kvůli zpětné kompatibilitě se právě nic moc měnit nedá (viz dlouhý přechod na IPv6), ale to by bylo na delší povídání.

2; Vzhledem k tomu že drtivá většina populace chodí akorát na české stránky, sabotáž EuroAmerického spojení by určitě konec světa nepřivodila. Navíc v Internetu fungují systémy, kdy spojení dvou bodů není nikdy pevně definováno. Když se teda přeruší cesta mezi Evropou a Amerikou, najdou si servery cestu přes Asii, která asi bude omezenější takže stahovat porno a koukat na YouTube bude horší. Na druhou stranu jsem přesvědčený že normální surfování by to neomezilo.

3; Nějak jsem nepochopil vztah dokumentu a nabourávání databáze. I kdyby někdo získal data například o uživatelích CouchSurfingu, nejsem si jistý jak by se to dalo zneužít. Také mi není známá informace, že by se často dělo nabourávání do CIA

Na druhou stranu bych rád upozornil na jednání o smlouvě ACTA http://www.lupa.cz/clanky/odtajnete-jednani-o-smlouve-acta/ které by mohlo podporovat Francouzský model odpojování uživatelů od internetu. Tyto metody a metody kterými se dá internet cenzurovat (viz Google v Číně ale i jiné metody) mi přijdou daleko nebezpečnější než že by někdo kradl databázi CouchSurferů nebo "přestřihával" podmořský kabel.
climbee
2010-02-13 01:10:27
masark, porad jsem si nebyl moc jisty, jestli to je vazne.. nic ve zlym, ale kdyz o necem pises, tak bys tomu mel aspon trochu rozumnet:-D
truvative
2010-02-02 15:03:33
 
fakt kvalitní dokument, internet jednoduše povznese lidstvo do nový doby,
jestli ste taky někdo zastánci toho že se lidstvo během pár let začne velmi výrazně měnit "transformace" tak internet je toho všeho motorem ..žehnejme internetu ;)

Libor
2010-02-02 10:16:04
 
Myslím, že velcí finančníci a elitáři právě zaspali dobu - rozumí oněm svislým hierarchiím, ale doba se mění. Možná měli plán na sto let dopředu, ale jak všichni víme, vývoj se naplánovat nedá - v životě přicházejí změny mnohem rychleji... Nikdo neví co bude za deset let, natož za sto.

Jake
2010-02-02 01:30:33
 
Snake
Ty si ten dokument asi nevidel? Ty komunity o kterych to je normalne existuji a kamaradi v zahranici nektere z nich vyuzivaji. Je to normalne fungujici vec. Nevim jak to myslis... jako ze ty spolky zalozily vlastnici nejvetsich cestovnich bankovnich a jinych struktur aby na nich prodelavali ale meli lidi pod kontrolou nebo co?

Snake
2010-02-01 22:27:41
 
V celku suhlasim s Derkem a dokonce si myslim ze tento film je od elity podporovany pretoze vecsina ludi ti moze hovorit ze zelena je modra ale ona je predsa zelena a to nie kvoly tomu ze ty ludia klamu ale ty ludia ani neexistuju je to velky hoax ako uvolnit ludi a nechat ich zdielat svoje dusevne pocity a aby elita mala lepsi prehlad. Internet vie vsetko o mne ake filmy som pozeral a teda o co mam zaujem a tak elita ma ako prveho zlikviduje a ta isto aj vas ktory sa vtom moc hrabete a preto treba navazovat kontakty a stretavat sa stymi ludmi osobne. Mozes sa bavyt s 20 ludmi cez net a je to len jeden za proxynami :)

derk
2010-02-01 04:30:55
 
Velmi zaujimave myslienky ale bohuzial su v priamom rozpore s centralizaciou a monopolizaciou rozhodovania a moci na ktorych "elity" huzevnato pracuju uz storocia. Nepochybujem, ze tieto skupiny su uz davno sledovane a v pripade, ze niektory projekt zacne prilis vytrcat z radu, tak iniciatori aj suportery budu bud umlcani alebo zlikvidovani. Ak by to predsa len bola nezastavitelna "revolucia" tak elity proste vypnu internet.

Ondra
2010-02-01 07:55:08
Řekl bych, že Internetu už dneska nejde jen tak vypnout. Nemá žádného vlastníka a ve všech zemích funguje víceméně samostatně. Z mého pohledu už se právě Internet všem elitám z rukou vymknul. Tyhle projekty jsou právě jasná ukázka, jak ho nejde centralizovat, přestože pokusy tady byly od začátku.